K tomu, aby se web těšil dostatečně vysoké přízni veřejnosti, je zapotřebí v první řadě to, aby se o jeho existenci vůbec vědělo. Jinak je vše marné.
Jak si zajistit publikum?
Majitele, provozovatele a autory mnoha webů trápí jeden společný problém. A tím je nízká návštěvnost, se kterou se jejich weby potýkají. I kdyby se dotyční snažili sebevíc, nejednou se jim ani trochu nedaří prorazit, uspět a těšit se díky tomu zájmu široké veřejnosti.
A to není rozhodně žádná banalita. Bez dostatečné sledovanosti se totiž nedají realizovat vytýčené záměry, když sem nikdo nechodí, je vyloučeno, aby se rozšířilo poselství, jež ta která prezentace nese. E-shop si v takovém případě nevydělá, informační stránka neinformuje, dílo orientované na zábavu nebaví, ten, kdo se chce takto světu představit, se nikomu nepředstaví…
Prostě smůla. Smůla pramenící v podstatě z toho, že byla podceněna otázka optimalizace pro internetové vyhledávače.
Aby se totiž web těšil zájmu veřejnosti, musí se prosadit v internetových vyhledávačích, a aby si tyto nástroje, třídící obsah internetu mechanicky podle zadaných parametrů a představující to nalezené hledající veřejnosti, usmyslely nabízet odkaz právě na tento web na nejvýhodnějších pozicích, musí tento odpovídat co nejdokonaleji jejich kritériím výběru.
A mezi záležitosti, jež sehrávají při umísťování se v internetových vyhledávačích rozhodující úlohu, patří i četnost a relevantnost zpětných odkazů, jež na tento web směřují návštěvníky odjinud.
A jak takové odkazy získat? Často se realizuje výměna odkazů mezi majiteli různých webů. Cizím slovem to lze označit jako linkbuilding. Je to sice pracné, protože je třeba oslovit konkurenci a dohodnout se s ní na tom, že zkrátka jeden bude podporovat u něj umístěným odkazem toho druhého a naopak, ale zároveň i účinné. Chce to jen najít takový web, který je relevantní a dostatečně sledovaný, a pak sledovat, zda je toto umístění odkazu funkční a dostatečně efektivní.
Jde sice o počin, jehož význam stále klesá, ale přesto ho nelze zavrhovat. Protože každá kapka, jež zvýší návštěvnost webu, stojí za to.