Výroba etiket má poměrně zajímavou historii. Dnes je považujeme za absolutní samozřejmost, křičí na nás z každého výrobku. Ne vždycky ovšem byly tak sofistikované. Jejich historie sahá až do 17. století, kdy výroba zabírala neskutečné množství času a úsilí.
Výroba etiket byla kdysi náročná
Při představě ručního lepení etikety se člověk orosí. Nicméně právě takhle vypadala výroba etiket ve svých začátcích. Není divu, žádná strojová podpora nebyla, a tak se jak samotný papír, tak jeho aplikace dělaly ručně. Prvním artiklem, na kterém se etikety objevily, byly lahvičky s léky. Za pomoci dřevěného lisu na papír se vyrobil štítek, který se pak ručně nanášel za pomoci lepidla na skleněné lahvičky. Tato výroba byla mimořádně komplikovaná a časově náročná.
Výroba samolepicích etiket přišla až o řadu let později
V 18. století doplnili řady lékárníků výrobci a prodejci vína, kteří etiketovali své produkty. To už se výroba etiket posunula o kus dál zásluhou vynálezu stroje na výrobu papíru a také litografie. Díky sofistikovanějším výrobním procesům uzřela světlo světa první samolepicí etiketa. Stalo se tak ve Spojených státech amerických v roce 1935. Tento průlomový okamžik odstartoval velký boom a výroba samolepících etiket nabrala celosvětově na obrátkách. Lví podíl na tom mělo objevení nových lepidel, díky kterým bylo možné etiketou označit prakticky jakýkoliv materiál – sklo, dřevo, plast atd.
Samolepicí etikety jako reklamní prostředek
Již v tom čase bylo výrobcům jasné, jak významnou roli etiketa sehrává při prodeji jejich výrobků. A protože jejich cíle se od té doby nezměnily, samolepící etikety zastávají dodnes přední místo v rámci propagačních prostředků. Jejich jediným úkolem je zaujmout zákazníka natolik, aby byl ochoten si produkt koupit. Dnes je již výroba etiket plně automatizovaná, rychlá a precizní, nabízí je každá dobrá tiskárna a zázemí má hned v několika českých městech. Jedním z nich je Plzeň.
Etikety jsou velice efektivním marketingovým nástrojem, který navíc není nikterak nákladný.